Primul automobil românesc a fost fabricat la Reşiţa!

De: 
MATEI MIRCIOANE
6 iulie 2013 - 15.08

În acest weekend, Reşiţa este polul automobilismului românesc, deoarece în capitala Banatului de Munte se desfăşoară Campionatul Naţional de Viteză în Coastă. Este un moment potrivit să-i informăm pe cititorii noştri că în oraşul Reşiţa a fost fabricat primul automobil românesc, lucru puţin cunoscut chiar şi de către reşiţeni.

Dintr-un articol publicat pe situl „Banatul de munte”, administrat de Adrian Drăgan, articol publicat şi pe Wikipedia, aflăm că „Automobil Malaxa a fost un automobil românesc construit în 1945, la Reşiţa, în fabricile industriaşului român Nicolae Malaxa, al cărei nume îl poartă”. Informaţiile sunt preluate din volumul „Din istoria automobilului”, de ing. A. Brebenel şi ing. D. Vochin.

Proiect - Automobil MalaxaCităm din articol, despre autoturismul fabricat la Reşiţa: „Proiectul autoturismului aparţine unui grup de ingineri şi tehnicieni de la uzinele A.S.A.M. şi Malaxa din Bucureşti şi IAR din Braşov, conduşi de ing. Petre Carp. Maşina avea un motor cu trei cilindri în stea, cu răcire forţată cu aer, capabil să dezvolte 30 de cai putere (după măsurătorile vremii). Soluţia constructivă era „totul în spate”, motorul formând un tot cu diferenţialul şi cutia de viteze. Greutatea motorului era de 80 kg iar ansamblul cu diferenţialul şi cutia de viteze ajungea la 150 kg. Pentru a asigura răcirea motorului, între plafon şi acoperiş era lăsat un spaţiu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din faţă, de deasupra parbrizului şi era canalizat prin acoperişul cu pereţi dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator. Viteza maximă era de 120 km/h.

Malaxa oferea un nivel înalt de confort şi putea transporta până la şase persoane. Caroseria avea o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din faţă, sub capotă, unde se afla şi roata de rezervă. Prinderea caroseriei pe şasiu se făcea prin tampoane de cauciuc. Consumul de benzină era de 10 l/100 km”.

Nicolae MalaxaÎntre anii 1945-1947, s-au produs în jur de 800 de automobile pe an. Producţia de automobile de la Reşiţa a fost oprită în 1947, când sovieticii au decis să mute linia de asamblare în Uniunea Sovietică, după ce un comisar militar de la Moscova, aflat la Sofia, a fost transportat cu un automobil Malaxa şi a rămas impresionat de performanţele acestuia. Comisarul militar, cu grad de general maior, era Leonid Brejnev, cel care avea să devină şeful statului sovietic, din 1964 până în 1982, când a murit.

Juristul Gheorghe Popoviciu, din Reşiţa, a pornit să cerceteze documente privind istoria automobilului reşiţean şi a ajuns la concluzia că în colecţia personală de automobile pe care Brejnev le-a confiscat sau le-a primit cadou se află, cu mare probabilitate, şi automobile fabricate la Reşiţa. Gheorghe Popoviciu notează că Leonid Brejnev şi-a îmbogăţit colecţia iniţială de automobile, confiscate de la statele aflate sub dominaţie sovietică, cu automobile pe care le cerea drept cadou de la demnitarii din vest: „Aşa se face că in 1982, anul în care a murit, (Brejnev) avea peste 1.000 de automobile clasice. Nu sunt sigur, dar probabil că în colecţia lui exista şi un Malaxa de fabricaţie românească, din anul 1946.

Resita - la 1945

Copiii lui au încercat să le vândă, dar Mihail Gorbaciov le-a declarat ca făcând parte din patrimoniul naţional, în 1988”. (Foto: www.istoriabanatului.wordpress.com)

Copyright © 2010-2015, Argument, ISSN 2457–1067. Toate drepturile rezervate. | Citeste Termenii si conditiile. | Realizat si intretinut de LIDER DESIGN.
Powered by Morgan&Men SEO Consulting - Widget