Menu

Articol

Medeea, azi - un spectacol de excepţie al studenţilor din Târgu Mureş, la Reşiţa

Universitatea de Arte din Târgu Mureş a prezentat, aseară, în sala Palatului Cultural Reşiţa, spectacolul „MEDE/EA sau Despre fericirea conjugală”, de Roxana Marian, regia Monica Ristea, având în distribuţie studenţii anului I – Masterat – Arta Actorului, din cadrul universităţii. Spectacolul „MEDE/EA sau Despre fericirea conjugală” face parte din turneul pe care Universitatea de Arte din Târgu-Mureş, cu sprijinul Ministerului Educaţiei Naţionale, îl organizează în oraşele Baia Mare, Satu Mare, Oradea, Timişoara, Reşiţa, Petroşani şi Deva.

Un spectacol-eveniment

Spectacolul de pe scena Teatrului de Vest Reşiţa a fost cu adevărat un eveniment, trupa studenţilor târgmureşeni, sub bagheta regizorală a Monicăi Ristea, reuşind să electrizeze sala, să transmită emoţie, nelinişte şi fior, oferind şi subtile pastile de umor specific interpretărilor postmoderniste ale temelor mitice. Studenţii s-au dovedit adevăraţi actori, reuşind să ofere imaginea tipică a eroinei tragice, multiplicată în personaje puternic conturate, diferite în particularitate, dar reunite într-un ansamblu unitar, ce reflectă portretul dramatic al medeeilor contemporane, înălţate şi strivite de aceleaşi şabloane, mecanisme sociale şi familiale, tradiţii, aspiraţii, prejudecăţi, mereu actuale din cele mai vechi timpuri şi până... mâine, în veacul vecilor!

Medeea sau Despre nefericirea conjugală

Medeea, eroina mitică, femeia care iubeşte nemăsurat, dar şi urăşte fără limite, este, în acest spectacol, cumva, disecată, expusă pe scenă cu trupul şi sufletul sfârtecate, pentru a-i cunoaşte restorturile profunde ale faptelor, într-un fel, pentru a-i explica şi motiva acţiunile pasionale, aparent nemotivate şi de neînţeles. Oricum, cel puţin, de neînţeles pentru bărbat/bărbaţi. Dar, nemăsura aceasta vine de undeva! Vine, probabil, vorba lui nea Freud, din copilărie. Dar, traumele fetiţei de altădată nu ajung, pentru că viaţa Medeeii contemporane, ca şi a celei antice, poate fi o cavalcadă de momente traumatizante. De fapt, şi subtitlul spectacolului este o cinică ironie. Fiindcă, povestea este despre nefericirea conjugală! Şi mult mai mult decât atât!

În interpretarea contemporană, iubirea şi ura, confruntarea dintre Medeea şi Iason se mută în bucătărie, în sufragerie, în sala de naşteri, câmpul de luptă se mută în supermarket, în mall! Totul, bine jucat, bine ritmat, cu monologuri impresionante, dramatice, apoi, cu şoapte, cu momente de linişte vibrantă, totul orchestrat în aşa fel, încât să te ţină cu sufletul la gură şi cu palmele pregătite pentru aplauze!

Invers!

Ca să respectăm tradiţia, facem şi o observaţie critică, însă care nu este imputabilă regiei, cu atât mai puţin talentaţilor actori. În cursul repetatelor dovezi de iubire şi ură, a confruntărilor conjugale, în momentele de pregătire a Crăciunului, bărbatul (Iason) se arată cuprins de o frenezie a „shopingului”, prin care încearcă să-şi arate dragostea faţă de EA, să îşi salveze căsnicia, în vreme ce femeia-Medeea, nefericită fiind, se arată sastisită de toate acestea, priveşte cu ură entuziasmul fals al pregătirilor de Crăciun. Tiradele celor doi, sunt interesante, sunt inspirate, însă, ceea ce spune femeia poate fi pus, mai degrabă, în gura bărbatului. Şi invers! Când e fericită, femeia face shoping, iar nefericită fiind, femeia tipică, modernă, îşi îneacă nefericirea... în shoping. Bărbatul niciodată nu face cumpărături cu frenezie, ca să uite de nefericre. Bărbatul tipic, ca să uite că e nefericit, fie se îmbată, fie se duce la alta. Sau şi una şi alta!

Ceva bun pentru mângâiat orgoliul reşiţenilor...

În concluzie, a fost o seară memorabilă pentru publicul de teatru reşiţean, care n-a reuşit să umple sala, însă, conform afirmaţiilor actorilor şi ale regizoarei „a fost un public foarte bun, am simţit energia, a fost, poate, cel mai bun public de până acum, din turneu”! Şi, o altă declaraţie a regizoarei Monica Ristea, cu siguranţă va mângâia orgoliul publicului reşiţean: „Până acum, după toate spectacolele, aici, la Reşiţa, au rămas în sală cei mai mulţi spectatori care să participe la discuţii!” Într-adevăr, au rămas la dezbateri vreo 30 de spectatori, iar discuţiile au încununat un spectacol care şi-a meritat aplauzele!

Distribuţia: Alba Valdevira Garcia, Iulia Pop, Andreea Drăgan, Alexandra Ţura, Lorena Râpea, Carmen Ghiurco, Loredana Druhora, Edina Soos, Dragoş Florea.

Powered by Jasper Roberts - Blog